Ifo: Útlum spalovacích motorů způsobí masivní propouštění

3
6679

Počet pracovních míst, které bude třeba v Německu zrušit kvůli útlumu výroby aut se spalovacím motorem, v následujících letech přesáhne počet zaměstnanců, kteří budou v tomto odvětví odcházet do důchodu. Ukazují to závěry studie, kterou dnes zveřejnil mnichovský institut Ifo.
Studio si nechalo vypracovat Německé sdružení automobilového průmyslu (VDA), které chce vědět, jaké dopady na zaměstnanost bude mít přechod k elektromobilitě. „Čísla z výroby už nám ukazují, že pro elektromobily jsou zapotřebí úplně jiné díly než pro spalovací motory. Tato transformace se však zatím plně nepromítla do počtu pracovních míst, „upozornil Oliver Falck, který v Ifo vede středisko pro průmyslovou organizaci a nové technologie.

„Přechod k elektromobilitě je náročný úkol, zejména pro dodavatele v automobilovém průmyslu, kde působí hlavně středně velké firmy. Ve zbývající výrobě spalovacích motorů iu elektromobilů je důležité zachovat vysoce kvalifikované místa, a přitom nezastavit strukturální změny, „řekl šéf institutu Ifo Clemens Fuest.

„Transformace, kterou lze očekávat v počtu zaměstnanců, odchod silných ročníků do důchodu zcela nevyřeší. Protože firmy už jsou si toho nesouladu vědomy, mají možnost v předstihu zavést příslušná opatření, jako je proškolení nebo další školení, „poznamenal Falck.

Institut Ifo odhaduje, že kolem 75 000 zaměstnanců ve výrobě v německém automobilovém sektoru do roku 2025 odejde do důchodu. Zhruba 39 000 z nich v současnosti pracuje přímo ve výrobě aut, zbytek ve výrobě autodílů. Pokud ale do roku 2025 výroba automobilů se spalovacím motorem klesne tak, jak předpokládají současné plány na snížení emisí, pak přechod k elektrickým motorem zasáhne minimálně 178 000 zaměstnanců. Jsou to pracovníci ve výrobě, která je přímo či nepřímo závislá na spalovacích motorech. Z nich 137 000 přímo zaměstnává automobilový průmysl.

Ifo: Útlum spalovacích motorů způsobí masivní propouštění

Studie také zjistila, že do roku 2030 odejde v odvětví do důchodu kolem 147 000 výrobních zaměstnanců, z nichž 73 000 je ve výrobě aut. V Německu je nyní nejméně 215 000 pracovníků, kteří vyrábějí produkty se vztahem ke spalovacím motorem, a z nich zhruba 165 000 přímo zaměstnává automobilový průmysl.

Hodnota výrobních skupin, kterých se přechod k elektromobilitě přímo dotýká, již mezi lety 2015 a 2019 klesla o více než 22 miliard eur, což je pokles asi o 13 procent. Počet zaměstnanců, kteří se podílejí na výrobě, se ale snížil jen asi o dvě procenta, respektive o 8000 zaměstnanců. „Zachování paralelních struktur vyžadovalo i značný personál,“ doplnil Falck.